10 November 2010

Cicak pok ke boleh jadikan korang kaye!

Assalamualaikum... hari neh aku nk citer pasal spesis cicak yg mendapat sambutan hangus di pasaran kerana dipercayai hatinya boleh menyembuhkan penyakit HIV & AIDS.. aku tak tau sejauh mane kebenaran neh, tp ne laa fakta yg aku dengar dari pakcik n buddyz aku dgn gegendang telinga comel neh... 1st skali, meh aku tnjuk cemane ghopenye cicak neh... so klu korang nk carik kt rumah2, senang la sikit.. xde laa korang pg tangkap biawak ke buaya kt blakang umah korang tuh kan..



Haaa.. cmni laa rupenye cicak tuh.. mmber aku cakap, cicak neh berbintik2 n bintik tuh ade 3kaler.. merah,kelabu n kelabu.. tapi slalu yg mahal kaler merah laa.. mengikut information dr pakcik aku, cicak neh harganye dikira mengikut beratnye.. cicak neh boleh dijual kalau beratnya 300gram ke atas.. n dye cakap lagi, kalau berat cicak pok ke neh 1kg, korang boleh dapat RM1 juta.. tp aku musykil, spe jeh yg nk beli cicak neh? pakcik aku ckp, kebanyakan orang yg beli cicak neh orang luar negara... tp orang mlesia pon ade beli gak.. gunanye utk mebubati HIV n AIDS mcm aku ckp td.. kire berbaloi laa beli mahal2 utk sembuhkan penyakit2 tuh... rasenye dulu penyakit2 neh mane ade penawar.. so skang neh dh ade, orang berebut2 nak beli... cicak neh korang boleh carik kat kawasan2 kampung... 2 mmg port dye laa.. even mmber2 aku pon dh ramai jmpe cicak neh... cilakak tol, knp aku xjmpe2 lg? cisss... aku tnye kt dorg, cmner nk tgkap cicak tuh? dorang ckp kne pakai glove khas... sebab cicak neh dye mengigit taw... ade yg ckp cicak neh leh mmbesar sampai berkilo2... kadang2 dh mcm biawak pon ade... klu nk duit, kena berani tangkap laa.. boleh kaye wooo... hehehe

P/s ; Sory kalau information aku neh salah. sebab neh laa yg aku tau dari kengkawan n sedare mare :)
❝ OTOMEN KOSMOS OTOMEN DAIA, NANTI-2 DATANG LAGI YAA :D ❞

No comments:

Post a Comment

Hak Milik Terpelihara @ FykaNova 2011